23 mei 2013

Project Nieuwstraat toont nog eens schrijnend gebrek aan visie Hamme2020

'130 extra ondergrondse parkeerplaatsen creëren pal in het centrum en tegelijk de auto willen bannen door betalend parkeren in te voeren' ? Groen Hamme vraagt zich af welke grondige denkoefening hieraan is voorafgegaan. 'Het "Infomoment Nieuwstraat" dinsdag ll. in de Winterkapel was een aaneenschakeling van tegenstrijdigheden en onduidelijkheden', aldus Mario Hebbelinck, sinds begin dit jaar voorzitter van Groen Hamme. 'Er werd voortdurend in de voorwaardelijke wijs gesproken en er werd verwezen naar een "", dat bij navraag enkel bestond uit het omkeren van de rijrichting in de Kapellestraat. Meer kon of wou de burgemeester hier niet over kwijt. Enkel de architect van het project kwam tot een duidelijke uitleg over de bouwplannen' Over het prijskaartje van deze plannen, het invoeren van een bovengronds parkeerverbod en de concrete bouwplannen van de academies en bibliotheek werd ofwel gezwegen, ofwel werd er vrolijk rond gefietst.

mobiliteitsplan

Uit de presentatie van de schepen van Ruimtelijke Ordening Frans Van Gaeveren, leerden wij dat Hamme2020 terug is van "eventjes" weggeweest. Voor de verkiezingen afgelopen jaar strooiden beide meerderheidspartijen de Hammenaren nochtans zand in de ogen, de ene door er angstvallig niet over te communiceren, de andere door Hamme2020 voor te stellen als een "Visie".

Groen Hamme stelt de visie van Hamme2020 ernstig in vraag. Is een ondergrondse parking echt nodig in het centrum van Hamme? Studies tonen aan dat er in Hamme geen parkeerprobleem is. Tenslotte vraagt Groen Hamme zich af welke gevolgen dit "actieplan" zal hebben op de lokale middenstand. Bijkomende commerciële ruimtes bouwen terwijl er in de Kerkstraat nog heel wat panden beschikbaar zijn, doet vragen rijzen over de haalbaarheid van deze plannen.

Groen Hamme wil geen betonnen woestijn in het centrum van Hamme, maar open ruimte en groen. Centrumvernieuwing is noodzakelijk. Groen Hamme pleit ervoor dat het centrum van Hamme een voorbeeld zou worden van duurzame stedenbouw en hedendaagse architectuur, met een gezonde mix van publieke ruimte, met prioritair de bouw van de nieuwe academies en de bibliotheek, woongelegenheid voor jong en oud, en met een opwaardering van de bestaande winkelruimtes en horeca. Tegelijkertijd wil Groen Hamme het centrum echt autoluw maken, toegankelijk en veilig voor mensen met een beperking en de fiets als voornaamste vervoermiddel centraal stellen.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.