Duurzaam, betaalbaar en veilig wonen

Wat bedoelen jullie met duurzaam?

Slim besturen is duurzaam besturen.

De klimaatsverandering vormt de grootste bedreiging voor ons welzijn en onze welvaart. We voeren beleid op lange termijn met het algemeen belang voorop. We maken samen met u degelijk onderbouwde plannen waarin we de uitdagingen, die de klimaatsverandering met zich meebrengt, aangaan. Dit betekent zowel maatregelen nemen om lokaal de gevolgen te beperken, als maatregelen om onze omgeving beter aan te passen aan het veranderende klimaat

  • We kiezen voor investeringen die ervoor zorgen dat we grotere kosten op lange termijn uitsparen. Dat komt niet alleen ieders leefomgeving maar ook ieders portemonnee ten goede. Heel dikwijls probeert men groen beleid als duur beleid te framen. Als je de uitgespaarde kosten (die later vaak alleen nog oplopen) meetelt, zal dit over de hele lijn net goedkoper uitkomen, maar je moet dan wel durven denken op lange termijn.
    • We investeren in het ‘verduurzamen’ (energiezuinig renoveren) van ons eigen patrimonium en doen dit in het begin van de bestuursperiode. Hiervoor werden investeringen nog al eens uitgesteld. Dit had ons heel wat geld kunnen besparen.
    • We ondersteunen lokale energieproductie en werken aan een warmteplan.
    • We brengen onze rioleringen in kaart en voorzien voldoende budgetten om de meest dringende vernieuwingen te doen. Zo vermijden we al de herstelkosten van de toenemende wegverzakkingen.
  • De beschikbare ruimte is beperkt. Met Groen Hamme willen we waken over een evenwichtig ruimtegebruik in Hamme en voeren we de geplande acties van ons klimaatplan uit.
    • De open en onverharde ruimte (natuur- en landbouwgebied) moet maximaal open en onverhard blijven. Ze moet ook benut worden waarvoor ze bedoeld is. Ook in Hamme wordt nog te veel natuur- en landbouwgebied ingepalmd voor andere doeleinden (recreatie, wonen…). Groen Hamme wil daar meer en beter op toezien. Daarom werken we instrumenten uit waarmee we woonontwikkeling beter kunnen sturen naar de plaatsen waar er daar nog ruimte voor is.
    • Hamme maakt intussen deel uit van het Nationaal Park Scheldevallei. We maken ook hiervan gebruik om aan de hand van de reeds geplande klimaatacties onze ruimte beter in te richten. Hier zien we ook mogelijkheden om het lokaal, biologisch aanbod van landbouwproducten te promoten. ‘Lekker Hams’, duurzaamheid en Fairtrade gaan daarbij hand in hand.
    • We stimuleren de lokale horeca ook om een vegetarisch en veganistisch aanbod aan te bieden.
  • Hamme wordt een ‘oase van groen en water’ genoemd. Dit is vooral zo buiten de woonkernen. Om klaar te zijn voor de toekomst, voorzien we ook binnen de woonkernen meer ruimte voor groen en water (groen-blauwe dooradering). Dit zal niet alleen helpen bij een veranderend klimaat, maar is ook beter voor onze gezondheid. We voorzien daarbij ook extra ruimte voor mensen om elkaar te ontmoeten. Hierdoor worden verwaarloosde plekken levendiger. Bovendien draagt dat meteen ook bij aan veiligheid want er is dan meer sociale controle.
    • Wij zien meer groen-blauwe en ontharde plekjes tussen bib en gemeentehuis.
    • De tuin van de dekenij wordt (met respect voor de privacy) een publieke, groen-blauwe ruimte.
    • Het Tweebruggenplein wordt - waar mogelijk - onthard en we plannen een bomenrij rond het hele plein. Dit zorgt voor meer schaduw (hitte-effect) en geeft het plein een groenere en gezelligere uitstraling; denk maar aan het dorpsplein in Moerzeke, de Dries op Sombeke. Voor ons moet dit een onderdeel zijn van het lopende plan om hier een veiliger plein van te maken (mét behoud van deels parkeren en het kaatsplein).
    • We moedigen scholen aan om het beton op de speelplaats te vervangen door boomschors, planten en zandbakken.
    • We promoten geveltuintjes en voorzien hiervoor de nodige regelgeving.
    • We betrekken buurtbewoners bij het onderhoud van plantsoenen en bermen (eventueel door te voorzien in een vrijwilligersvergoeding). Dit verhoogt ook de betrokkenheid.
    • Het binnenplein van de academie wordt nuttig ingevuld met eventueel een amfitheater.
    • We voorzien meer zitbankjes, speelplekken en openbare toiletten.

Wonen wordt altijd maar duurder.
Wat gaan jullie doen om wonen betaalbaar te houden?

Slim besturen is ook zorgen dat alles voor iedereen betaalbaar blijft en iedereen ‘mee’ is.

Zowel huren als kopen worden inderdaad duurder. We proberen met de beperkte ruimte die er is het aanbod van betaalbare en kwalitatieve woningen te maximaliseren. We ondersteunen (toekomstige) eigenaars om hun woning energiezuinig te maken.

  • We proberen het aanbod van betaalbare en kwalitatieve woningen te verhogen.
    • Leegstand en verkrotting worden strenger en consequent aangepakt. Zo voorzien we ruimte voor extra woningen.
    • Woningen die gebruikt worden als tweede verblijf worden hoger belast.
    • We zetten in op controle van huurwoningen om zo ook de kwaliteit van woningen te waarborgen.
    • Er komt een regeling voor mensen die samenwonen (zodat ze niet automatisch hun statuut van alleenstaande verliezen).
    • We gaan actief op zoek naar oplossingen voor de lange wachtlijsten voor een sociale woning.
    • We stimuleren en ondersteunen (alleenstaande) ouderen om te verhuizen naar een gepaste woonvorm. Ook mensen die alleen wonen in grote huizen, moedigen we aan om vrijstaande kamers te laten bewonen. Ook hierdoor kan er extra aanbod ontstaan.
  • We stellen (eventueel samen met andere gemeenten uit de regio) een renovatiecoach aan die eigenaars kan ondersteunen bij een duurzame renovatie van hun woning. We proberen lokale installateurs en handelaars hierin te betrekken om zo ook de lokale economie te ondersteunen.

Verkeersveiligheid is een ‘hot-topic’ in Hamme.
Hoe wil Groen Hamme hierop inzetten?

Slim besturen is inzetten op veiligheid.

Lokaal kunnen we heel veel doen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Enerzijds is de inrichting van de openbare ruimte belangrijk, maar anderzijds ook het gebruik ervan. In een doordacht mobiliteitsplan tekenen we uit hoe we willen dat het verkeer doorheen de gemeente stroomt. Maar ook welke weggebruiker op welke plaats voorrang krijgt. Tenslotte plannen we de aanpassingen die daarvoor nodig zijn. We nemen maatregelen om de verkeersdruk te verminderen en pakken asociaal gedrag aan.

  • Er is nood aan een nieuw mobiliteitsplan. Samen met de verkeersraad en de (versterkte) dienst mobiliteit werken we dat uit. Knelpunten pakken we versneld aan.
    • Voetgangers en fietsers krijgen voorrang bij de herinrichting van de straten. Voetpaden worden breder en obstakelvrij. Fietspaden maken we veiliger en beter berijdbaar.
    • We nemen consequent twee snelheidszones als basis op de gemeentewegen: zone 30 in de bebouwde kom en 50 erbuiten.
    • Snelheidszones en fietsstraten worden duidelijker aangegeven.
    • De Strijderslaan wordt afgewerkt zoals gepland.
    • We pakken de gekende knelpunten van de schoolroutkaart aan.
    • Trage wegen zijn verkeersveilige verbindingen voor zachte weggebruikers. Het tragewegenproject moet een opvolging krijgen door deze wegen degelijk te onderhouden en uit te breiden tot minstens een aaneenschakeling van veilige schoolroutes.
    • We nemen (voorlopige) maatregelen om de veiligheid op de site Biezestraat / Drapstraat / Roodkruisstraat te verbeteren.
    • Biezestraat en Meulenbroekstraat worden versneld aangepakt als een ‘groene boulevard’ met voldoende ruimte voor fietsers en voetgangers (zoals dit ook voorzien is in de heraanleg van de Strijderslaan).
    • Ook bij de geplande heraanleg van het Kaaiplein zijn vergroening en voldoende ruimte voor fietsers en voetgangers de uitgangspunten.
  • We nemen maatregelen om de verkeersdruk te verminderen
    • We zetten alles op alles om een beter en efficiënter aanbod van openbaar vervoer te voorzien en dit zeker in alle deelgemeenten.
    • We stimuleren en ondersteunen het gebruik van deelauto’s en deelfietsen en voorzien een bijkomend aanbod in elke dorpskern.
    • We plaatsen meer overdekte en vooral veiligere fietsstallingen zoals aan de bushaltes.
    • We stemmen het aanbod van de mindermobielen centrale (Mobitwin) af op de noden.
    • Parkeerdruk maakt deel uit van het mobiliteitsplan. Daarbij houden we rekening met goedkopere parkeerabonnementen voor bewoners.
  • We pakken asociaal gedrag aan
    • We voeren extra verkeerscontroles uit om mensen die onveilig rijgedrag vertonen (zoals te snel of onder invloed rijden) uit het verkeer te halen.
    • Straatracen leggen we aan banden door alle mogelijkheden die we als lokaal bestuur hebben maximaal te benutten (zoals verbeurd verklaren van voertuigen).

Ook het toenemend ‘onveiligheidsgevoel’ is iets wat leeft.
Wat doen jullie daaraan?

Slim besturen is het veiligheidsgvoel verhogen.

De veiligheid (of het veiligheidsgevoel) verhogen doe je door de aanwezigheid van politie beter zichtbaar te maken. Dat kan ook door meer politiecontroles te organiseren. Beter is nog door op plaatsen waar zich problemen voordoen ook in te zetten op wijk- en buurtwerking. Ook een verhoogde sociale controle kan bijdragen aan de veiligheid en het veiligheidsgevoel.

  • We ijveren ervoor dat alle openstaande betrekkingen bij de politie worden ingevuld en dat de rol van de wijkagent wordt geherwaardeerd.
  • Samen met het team Samenleving en Gezin bekijken we de mogelijkheid om wijk- en buurtwerking te starten op plaatsen waar er zich veel problemen voordoen.
  • We organiseren meer sociale controle op publieke pleinen en parken.
    • Park Kerkwijck wordt een levendig park. Dat doen we door meer bankjes en zithoekjes te plaatsen en een openbaar toilet voor bezoekers. Net als aan de visvijvers kunnen vrijwilligers hier toezicht houden en het park eventueel ’s avonds (deels) afsluiten.
    • We maken een plan om van het Tweebruggenplein een levendiger plein te maken.

Met uw steun én stem op 13 oktober kunnen we samen Hamme groener, warmer, levendiger en veiliger maken. Stem Groen!